در حال بارگذاری
یادداشت؛

رخت عزای حسین بر تن مساجد خراسان شمالی

شماره خبر : 841 - https://asreatrak.ir/short/NBr99

فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی با غبارروبی و سیاه‌پوش کردن مسجد محله خود، مهیای ایام حزن و عزای سید و سالار شهیدان شدند.

به گزارش «عصر اترک»، محدثه نیری، کارشناس فرهنگی در یادداشتی به مناسبت ماه محرم نوشت: یکشنبه ۱۷ تیرماه، مصادف است با اولین روز از ایام محرم و روزهای سوگواری و عزاداری شهادت امام حسین علیه‌السلام و ۷۲ تن از یارانش، فعالان فرهنگی و مسجدی در کنار آحاد مردم، هر کدام با قدمی کوچک یا گام‌های بزرگ، به استقبال بزرگداشت رشادت‌های شهدای کربلا گذاشتند و مهیای پذیرایی و میزبانی از عزاداران حسینی می‌شوند. 

اغلب برنامه‌های عزاداری، از امشب؛ شنبه، ۱۶ تیرماه جاری در مساجد و حسینیه‌ها و بقعه‌های متبرکه به همت اهالی مسجد و فعالان کانون‌های مساجد خراسان شمالی آغاز می‌شود، و نوای السلام علی الحسین و علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین در اشک و سوز جگر می‌آمیزد و در طبق اخلاص خدمتگزاران به ابی‌عبدالله ثبت خواهد شد. 

بانوان، مادران و دختران فعال در کانون‌های مساجد و خواهران دغدغه‌مند مساجد در استان خراسان شمالی، با زدودن غبار از درودیوار مساجد، شست‌وشوی ظروف پذیرایی و زینت‌دادن محراب و منابر با کتیبه‌های حسینی و پرچم‌های عزا، فضای داخلی مسجد را سیاه‌پوش کردند و با شور حسینی به استقبال ترویج شعور حسینی رفتند. 

طراحی پوستر و فراخوان اعلام برنامه‌های عزاداری که اغلب پس از اقامه نماز مغرب و عشاء تدارک‌دیده‌شده، برپایی ایستگاه‌های صلواتی و موکب و خیمه‌های سوگواری در مقابل مساجد و پارک‌های هم‌جوار مسجد به همت بچه مسجدی‌ها و جوانان دیگر تلاش‌هایی است که می‌توان برای استقبال از ماه عزا و نکوداشت هرچه بیشتر اصحاب آزاده کربلا نام برد.

تدارک و اجرای دوره آموزشی هنر ستایشگری و مداحی ویژه نوجوانان و تربیت مداحان نوجوان توسط کانون فرهنگی هنری نسیم رحمت بجنورد، برگزاری محافل قرآنی و رونق روضه‌های خانگی و آموزش و تلاش برای تبیین فرهنگ فرزندآوری و جمعیت در کنار اجرای این روضه را نیز نباید از قلم انداخت. 

همچنین برگزاری یادواره شهدا در ایام دهه اول محرم، نشست‌های بصیرتی و فرهنگی با موضوع قیام کربلا، برگزاری نشست‌های آموزشی مهارت‌های زندگی با تبیین سبک زندگی حسینی، برپایی ایستگاه‌های هنری و نقاشی با موضوع عاشورا و قیام امام حسین ویژه کودکان، تدارک مسابقات کتاب‌خوانی و نقاشی، اجرای تعزیه و عزاداری هنرمندان مسجدی را می‌توان به دیگر برنامه کانون‌های مساجد استان ویژه ایام محرم افزود. 

ناگفته نماند اجراهای سرود میدانی در معابر و میادین عمومی، برگزاری کارگاه‌های زنده خوشنویسی و کتابت احادیثی انسان‌ساز از حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، نشست‌های کتاب‌خوانی و جمع‌خوانی کتاب‌هایی با موضوع قیام کربلا ویژه نوجوانان، شکل‌گیری هیئت‌های عزاداری نوجوانان در مناطق مختلف و کانون‌های شهری و روستایی را نیز لازم به‌عنوان است.

انتهای خبر/ نیری

0 نظر

ارسال نظرات